Kestävää kerosiinia Suomessa – Tampereen yliopiston tutkimus ja Liquid Sunin läpimurto
Ilmailu on yksi maailman vaikeimmin vähähiiliseksi muutettavista liikennesektoreista. Lentokoneet tarvitsevat edelleen erittäin energiatehokasta nestemäistä polttoainetta, ja uudet energiamuodot ovat vasta tuloillaan. Uudet sähkölentokoneet tulevat markkinoille ja liikenteeseen vielä tällä vuosikymmenellä, mutta pitkät lentoreitit lennetään vielä pitkään vanhanaikaisilla, vaikkakin parannelluilla perinteisillä lentokoneilla.
Suomessa tapahtuu nyt poikkeuksellisen mielenkiintoinen kehityspolku: Tampereen yliopisto ja suomalainen teknologia-startup Liquid Sun rakentavat ratkaisuja, joilla voidaan vähentää ilmailun päästöjä ja samalla luoda uutta osaamiseen perustuvaa teollisuutta Suomeen. Tohtori Pasi Keinänen LiquidSun yhtiöstä oli Tampere Avation Forumissa kertomassa suomalaisesta osaamisesta sekä siitä vientipotentiaalista, jonka innovaatio ilmailun parissa tuottaa.
Tampereen yliopistossa tehdään tutkimusta, jonka tavoitteena on kehittää biopohjaisia ja synteettisiä lentopolttoaineita sekä arvioida niiden käytettävyyttä ilmailussa. Tutkimuksissa selvitetään muun muassa, millaisia raaka-aineita kestävä kerosiini voi hyödyntää, miten polttoaine käyttäytyy lentokoneiden moottoreissa ja millaisia päästövähennyksiä sen avulla voidaan saavuttaa. Lisäksi tarkastellaan, miten uusi polttoainetyyppi vaikuttaa varastointiin, jakeluun ja lentokenttien infrastruktuuriin. Kestävä kerosiini on välttämätön siirtymävaiheen ratkaisu ennen uusiin ratkaisuihin siirtymistä ja se mahdollistaa päästöjen vähentämisen ilman lentokaluston tai infrastruktuurin kokonaisvaltaista uusimista.
Liquid Sun kehittää synteettistä lentokerosiinia, niin sanottua electro-SAFia. Yritys valmistaa polttoainetta yhdistämällä biogeenistä hiilidioksidia, uusiutuvaa sähköä ja matalalämpöisellä elektrolyysillä tuotettua vetyä. Tämä synteettinen prosessi jäljittelee luonnon fotosynteesiä, mutta paljon nopeammin ja ilman biomassan tarvetta. Liquid Sunin teknologia on kiinnostava, koska sen tuottama polttoaine toimii nykyisissä lentokoneissa ilman moottorimuutoksia, mikä tekee siirtymästä nopeampaa ja helpompaa. Yritys rakentaa parhaillaan pilottilaitosta Espooseen, jonka on tarkoitus käynnistyä vuoden 2025 aikana. Mukana kehitystyössä ovat olleet mm. Tampereen Yliopisto, Fortum ja ABB.
Kestävä kerosiini muuttaa koko logistista ekosysteemiä. Kun raaka-aineena käytetään teollisuuden sivuvirroista kerättävää hiilidioksidia ja uusiutuvalla sähköllä tuotettua vetyä, syntyy täysin uudenlainen raaka-aineketju. Tämä voi tuoda Suomeen uusia teollisia investointeja ja samalla vähentää riippuvuutta ulkomailta tuotavasta fossiilisesta kerosiinista. Lentokentistä tulee osaksi uutta energiaverkostoa, jossa polttoaineen varastointi, jakelu ja laadunhallinta kehittyvät nykyistä monimutkaisemmiksi. Samalla EU:n ReFuelEU Aviation -asetukset pakottavat lentoyhtiöt lisäämään kestäviä polttoaineita, mikä kiihdyttää markkinan kasvua ja luo kysyntää juuri Liquid Sunin kaltaisille ratkaisuille.
Suomella on poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat nousta kestävien lentopolttoaineiden edelläkävijäksi, sillä maassa on jo valmiiksi vahvaa teknologista osaamista, puhdasta sähköä sekä tutkimus- ja yritysekosysteemi, joka mahdollistaa nopeat pilotit ja kaupallistamisen. Tampereen yliopiston tutkimus ja Liquid Sunin teknologia muodostavat yhdessä perustan mahdolliselle uudelle teolliselle klusterille, joka palvelee sekä kotimaan että kansainvälisen ilmailun tarpeita.
Kestävä kerosiini ei ole pelkkä tulevaisuuden visio, vaan konkreettinen teknologia, jota kehitetään parhaillaan ja joka voi murtaa ilmailun päästöhaasteen. Suomi voi tämän kehityksen myötä vahvistaa huoltovarmuuttaan, vähentää ilmastopäästöjä ja rakentaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Lisätietoa: https://www.hs.fi/visio/art-2000011605127.html
Haaga-Helian Urban Fly tilaisuuden esitys Electra Aero, toimiva sähkölentokone markkinoilla 2029, Diana Siegel, Vice President ElectraAero