
Liikenne12-suunnitelma etenee, LVM tarkentanut luonnoksen tekstejä
Liikenne 12-suunnitelma on valtion 12-vuotinen strateginen dokumentti, jossa käsitellään koko Suomen liikennejärjestelmää valtakunnallisella tasolla kaikissa väylämuodoissa. Suunnitelmassa tarkastellaan mm. verkkoja, liikenteen palveluita sekä liikenteen tietonäkökulmia. Suunnitelmassa tarkastellaan niin matkustaja- kuin tavaraliikennettäkin.
Keväällä Suomen Lentokenttäverkosto antoi Liikenne12-suunnitelmaa koskevan lausunnon, jossa verkosto esittää suomalaista lentokenttäverkostoa pohdittavan laajemmin tulevaisuuden verkostoliikenteen näkökulmasta. Nykyinen suunnitelma perustuu lähinnä perinteisen lentoliikenteen rakenteeseen, jossa kerosiinikäyttöiset kapearunkoiset lentokoneet lentävät valtion omistamien kenttien välejä. Lentoliikenteen solmukohtana on Helsingin Lentoasema, joka toimii lähes kaikkien kotimaan reittien päätepisteenä ja liikenteen vaihtopaikkana. Lentokenttäverkosto esittää tämän näkemyksen laajentamista tulevaisuuden lentoliikenteen osalta, koska uudet ilma-alukset tulevat mahdollistamaan liikenteen pienemmiltä lentokentiltä palvelleen ohuempia matkustajavirtoja ja alueiden saavutettavuutta.
Suomen Lentokenttäverkosto huomautti lausunnossaan, että Liikenne12 suunnitelmaan olisi kirjattava Suomen itsenäisten lentokenttien rahoitus liikenneinfrastruktuurin tulevaisuuden muutoksessa. Viitaten Ruotsissa jo 15 vuotta sitten toteutettuun uudistukseen, jossa valtion vastuulle jäivät vain suurimmat lentoasemat, on Liikenne12 suunnitelmaan kirjattava Suomen Lentokenttäverkoston uusi, tulevaisuuteen suuntautuva rakenne ja sen rahoitus. Pienellä avoimella taloudella ei ole varaa pitäytyä vanhoissa perinteisissä toimintatavoissa lentoliikenteen muuttuessa ympärillämme.
Kesäkuussa 2025 Liikenne- ja Viestintäministeriön tiloissa pidetyssä säännönmukaisessa kokouksessa keskusteltiin Euroopan Unionin tulevista ohjeistuksista koskien lentoliikenteen päästöjä ja ympäristövaikutuksia. Tulevat ympäristömääräykset saattavat olla lentoyhtiöille hyvinkin kalliita ratkaisuja. Suomen Lentokenttäverkosto esitti kokouksessa omassa puheenvuorossaan, että kaikki Suomen kaupalliseen ilmailuun osallistuvat toimijat katsoisivat liikenneratkaisuja laajemmin, kuin vain perinteisen kiinteäsiipisen lentoliikenteen näkökulmasta. Ilmailun kehitys on perinteisesti ollut nopeaa ja näin tulee käymään tälläkin kertaa. Suomelle olisi hyvä olla edelläkävijä kaupallisen lentoliikenteen ratkaisuissa, eikä yrittää pitäytyä vanhoissa perinteisissä malleissa.
Linkki valtioneuvoston Liikenne12 suunnitelman kotisivuille: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM029:00/2023
Linkki Ruotsin alueellisten lentoasemien sivulle: https://www.flygplatser.se/